اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها تله تقلیل‌گرایی و رویکرد شناختی در مطالعه دین تولیت آستان قدس رضوی در آئین دومین کنگره جهانی شهدای مقاومت در حرم امام‌رضا (ع): مبارزه با مستکبران، آموزه مکتب اهل‌بیت (ع) است خدمت‌رسانی ۵۵۰ خادم حرم امام‌رضا(ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: حضور مردم در انتخابات، نشانه پایمردی ملت پای کار انقلاب است | ملت ایران، صاحب بصیرت است تولیت آستان قدس رضوی رأی خود را در صندوق انداخت (۸ تیر ۱۴۰۳) | حجت‌الاسلام مروی: ملت ایران شایسته خدمت عزتمندانه است آغاز فرایند اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر همسر شهید رئیسی: مردم با بصیرت می‌توانند اقامه عدل کنند+ویدئو تدریس حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه تابستانی «دارالعلم» درباره جواد اسدا... زاده یکی از شهدای مشهدی بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی عبدی صالح که زینت مجتهدین بود بررسی سیره اخلاقی موسی‌بن‌جعفر(ع)| فقیر نواز و گره‌گشا، امام هفتم شیعیان استقرار ۲۸ صندوق رأی در حرم مطهر برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام ویژه برنامه‌های میلاد امام موسی‌بن جعفر(ع) در حرم امام رضا(ع)
سرخط خبرها

حدیث‌هایی لطیف‌تر از شعر ...

  • کد خبر: ۲۰۶۳۶۶
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
حدیث‌هایی لطیف‌تر از شعر ...
حضرت آیت ا... فاطمی نیا در یکی از منبرهایش می‌گفت اگر بدانید جامعه کبیره چه گنجی است و به مضامینش واقف شوید واقعا با فراز‌هایی از آن می‌شود معجزه کرد.

از پیش دبستانی شروع شد، از همان روز‌هایی که اسم امام‌ها را در شعر بی درو پیکر یادگرفتیم. شعری که گویا شاعرش هرچه ذوق شاعری نداشته، اما نیت و اخلاص خوبی داشته و همین باعث شده که هنوز هم که هنوز است در مدارس و مهد کودک‌ها استفاده و خرج شود.

شعر این گونه شروع می‌شد:‌ای یار با شهامت، بگو تو از امامت و همینجا اولین سؤال در ذهن ایجاد می‌شد که بگو از مبحث امامت یا اینکه بگو از امامت؟ حالا نمی‌خواهم خیلی آسیب شناسی ادبیات کودک و نونهال کنم، ولی عرضم این است که اگر همین شعر باصفا و صمیمی نبود خیلی از هم نسلی‌های ما حتی بر اساس این شعر که مصرع معرفی امام هادی اش این بود: دهم علی النقی ... در این سن و سال فراموش می‌کردیم که این آقا امام چندم ماست.

قبل از نوشتن این ستون فایل‌های پی دی اف کتاب‌های دینی و قرآن و تاریخ مقاطع متوسطه اول و دوم را تورقی کردم که ببینم دخترم و پسرم (نسل امروز) از ایشان چه خواهند خواند و شنید و چیزی دستگیرم نشد. هرچند نقد محتوای آموزشی دینی و فرهنگی ما هم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌طلبد. الغرض در روز شهادت این امام عزیز و غریب که معمولی‌ترین چیز‌ها را هم در موردشان نمی‌دانیم نمی‌خواهم کامتان را تلخ کنم و اتفاقا چیزکی پیشنهاد بدهم که یک بار هم شده تورقش کنید و حتی نه به عنوان یک متن مقدس که به عنوان یک متن ادبی و هنری نگاهش کنید و از مکیدن و لعاب انداختن تعابیرش در کامتان کیفور شوید.

این امام نازنین ما دو یادگار عجیب و غریب برای شیعیانشان به جا گذاشته اند که یکی اش زیارت غدیریه است و یکی اش زیارت عجیب و غریب جامعه کبیره. زیارت جامعه کبیره سندی متقن و محکم دارد. علامه مجلسی معتقد است بر اساس نصوص و متون یقینی این زیارت کامل‌ترین و بهترین و جامع‌ترین زیارتی است که می‌شود در زیارت همه ائمه آن را خواند و از مضامینش لذت برد. پیر فرزانه روزگارمان حضرت آیت ا... فاطمی نیا در یکی از منبرهایش می‌گفت اگر بدانید جامعه کبیره چه گنجی است و به مضامینش واقف شوید واقعا با فراز‌هایی از آن می‌شود معجزه کرد.

تو فکر کن یک معصوم، یک امام که وجودش لطف مطلق است و مهربانی محض وقت گذاشته متنی انشا کرده و این متن، چون گلدانی بلور از میان آن همه خون ریزی و شیعه کشی و کتاب سوزی و تحریم و تنبیه به دست ما رسیده که با آن مأنوس بشویم و بخوانیم و پربکشیم به عالمی که حتی ملائک هم حق پر زدن در آن طبقه از عرش را ندارند. می‌گویند همه عذاب قیامت این است که نسخه موجودت را با نسخه‌ای که می‌توانستی و قابلیت داشته‌ای باشی را مقابل هم قرار می‌دهند و تو افسوس می‌خوری که‌ای وای عمرم صرف چه چیز‌هایی شد.

جامعه کبیره هم یکی از این فرصت هاست. فرصت‌هایی که داریم و قدرش را نمی‌دانیم. دانستن تاریخ وفات و ولادت و محل دفن و تاریخ بنای ائمه جذاب است و لازم و واجب، ولی آن‌ها آمده اند که برنامه زندگی مان را تغییر دهند. لطف کرده اند قدم بر چشم زمین خاکی ما گذاشته اند که با خودشان بالا برویم. حیف است اگر جا بمانیم خودمان ضرر می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->